woensdag 26 september 2012

Eten voor 5 euro per dag ?? zie hier hoe het kan en nog lekker ook

Een week lang rondkomen van €35. Oftewel, €5 per dag. Dat leek me op het eerste gezicht eigenlijk niet eens een uitdaging, zoveel geef ik van mijn studentenbudget nooit per week uit aan eten. Volgens het Nibud komt elke student rond van dit budget, namelijk €152 per maand. Ik hou van lekker eten, en nog meer hou ik van koken en bakken. Dat is wel eens lastig want ik probeer tegelijkertijd zo min mogelijk uit te geven aan eten zodat ik meer geld overhoud voor andere zaken die voor een student nu eenmaal belangrijk(er) zijn. Zoals uitgaan, buiten de deur eten, shoppen en dat soort dingen. Ik was dus benieuwd of het echt zo makkelijk zou zijn!
Maandag
Budget: 5 euro
Saldo aan het einde van de dag: -€1,15

Tot laat in de middag heb ik lekker geslapen omdat ik een nachtdienst heb gewerkt, lunch sla ik dus over vandaag. Ik heb ontbijt gehaald voor de komende dagen en avondeten voor vandaag. Wat is die €5 snel weg! Voor een budgetproof avondmaaltijd heb ik de website van Albert Heijn geraadpleegd. Er is een "budget" zoekoptie en zo vond ik spaghetti met spinazie, spekjes en roomkaas.

Groen ijsthee drink ik vaak, 1,5L voor €1,19… Oeps, die is in prijs verhoogd, het was €0,99. Misschien toch maar een fles limonadesiroop kopen. De muesli (met fruit) vind ik wel een goeie deal, een zak waar ik bijna twee weken mee doe voor €1,15.

spaghetti

spaghetti maaltijd
Dinsdag
Budget: 3,85 euro
Saldo aan het einde van de dag: €2,67

Ontbijt had ik al dus dat scheelt weer. Het enige wat ik vandaag gekocht heb zijn twee kaasstengels van AH, voor €1,18. Avondeten hoef ik vandaag niet te kopen; om 15.00 moet ik werken en ik ben pas morgenochtend klaar. Omdat ik bij een organisatie werk
waar mensen wonen kan ik daar altijd mee-eten als ik aan het werk ben. Erg fijn!


kaasstengels
Woensdag
Budget: €7,67
Saldo aan het einde van de dag: €5,69

Bij mams eten. Als student kun je dit niet als valsspelen beschouwen, toch? Ontbijt had ik al dus bleef alleen de lunch nog over voor vandaag. Misschien niet echt voordelig maar het was té verleidelijk, twee kipsatébroodjes van de Appie, €1,98. En zo lekker waren ze uiteindelijk niet eens, de kip was goed verstopt en het leek meer op een schep satésaus in een broodje.

Broodje
Donderdag
Budget: €10,69
Saldo aan het einde van de dag: €-2,54

Geen tijd om thuis te ontbijten dus even langs de Hema
voor een voordelig ontbijtje, voor slechts €1! Beetje jammer, toen ik nog een extra koffie wilde bestellen moest ik daar €2 voor betalen. Ik heb het dus maar bij één kopje gelaten.

Het avondeten is een uitdaging vandaag. Er komen twee mensen eten en dan trek je natuurlijk niet even een blikje tomatensoep van Euroshopper open. Voor een budgetidee richtte ik me weer tot ah.nl. Een budgetquiche met appel en brie als hoofdgerecht. Het dessert was een crumble waarvan ik wat dure ingrediënten heb vervangen door goedkopere alternatieven (appel in plaats van diepvrieskersen) of helemaal heb weggelaten (zonder walnoten was het ook erg lekker).

Bij het eten dronken we ijsthee en een fles champagne die ik had gekregen, lekker handig! Erg jammer alleen dat het niet te zuipen was en de champagne uiteindelijk in de gootsteen is beland…

Eten

Taart

Kruimeltaart
Vrijdag
Budget: €2,46
Saldo aan het einde van de dag: -€1,88

Een goeie tip om te besparen op eten! 's Avonds lekker veel drinken, de volgende dag als je wakker wordt eerst genieten van de vloer die ineens het plafond lijkt en andersom en vervolgens bijna de hele dag niets eten en veeeeeel water drinken. 'Drankjes met vrienden' vallen volgens het Nibud onder een ander budget en ik hoop dat de hotdog van €3 die ik móést en zou eten vannacht daar ook onder valt. Toen ik om half 6 thuiskwam heb ik nog het laatste stukje quiche opgegeten, da's pas besparen!

Uiteindelijk moet er natuurlijk wel wat gegeten worden dus op maar weer naar de Appie. Druiven in de aanbieding, tweede gratis. Lijkt me een veilig ontbijt. Verder maar rustig aan doen vandaag en als avondeten brood en courgettesoep. Klinkt misschien raar maar het is superlekker en makkelijk. Een liter water, twee bouillonblokjes, een aardappel en de courgette in stukjes gaar koken. Staafmixer erdoor et voilà. Lekker, makkelijk, goedkoop en GEZOND
!

Verder had ik een doos eieren gekocht voor de quiche van gisteren en nog spekjes over van maandag, dat kan er ook mooi bij.

Courgette eten

Stukjes courgette

Soep
Zaterdag
Budget: €3,12
Saldo aan het einde van de dag: €1,77

Beschrijving van de dag: de hele dag werken. Lunchen doe ik dus op m'n werk en kost niets. Als ontbijt neem ik yoghurt met muesli. De muesli had ik al en gister heb ik alvast yoghurt gekocht. Alleen het avondeten voor vandaag moet dus nog aangeschaft worden. Het budget voor vandaag is aan de lage kant, maar ik weet al dat ik morgen weer de hele dag werk en 's avonds bij een vriendin eet. Ik beschouw het niet als valsspelen want zij at donderdag bij mij, eerlijk toch?

Vandaag heb ik zin in iets makkelijks, even niet koken. Dus kom ik uit bij het gigantische schap met pizza's, quiches, magnetronmaaltijden, maaltijdsalades, stoommaaltijden en dergelijke. De risotto ziet er wel oké uit en de 35% korting sticker geeft de doorslag. Verder neem ik nog een pak cranberry sap mee. Ik heb gehoord dat dat heel gezond is dus wil ik het een keer proberen. Het smaakt niet zo lekker, dus zal het inderdaad wel gezond zijn. De maaltijd was wel prima, iets dat uit de magnetron komt is nooit fantastisch maar de combinatie risotto met geitenkaas en groene groenten is er zeker een om te onthouden!


Cranberry
Zondag
Budget: €3,23
Saldo aan het einde van de dag: €3,23

Beschrijving van de dag: 's ochtends weer ontbijten met muesli. Een beetje saai misschien maar ik vind het een goed ontbijt. Zuivel en vezels, daar hou ik het altijd wel even op vol. Lunchen deed ik weer op m'n werk en 's avonds heb ik bij een vriendin gegeten.


muesli
Feiten en tips!
- Wanneer je als eenpersoonshuishouden moet rondkomen met €180,- leefgeld per maand kom je in aanmerking voor een voedselpakket van de voedselbank.
- Het zal vast veel voordeliger zijn om alles bij de Aldi en de Lidl te kopen. Jammer genoeg heb ik die niet in de buurt, de Appie is 2 minuten lopen.
- Koken met meerdere mensen is echt voordeliger. Als een product al in eenpersoonsverpakking is te verkrijgen, is het vaak veel duurder dan een voordelige 'grootverpakking'. Als je voor jezelf die voordelige grootverpakking koopt blijft er vaak veel over.
- Deze week heb ik weggegooid (ik schaam me diep): een half pak diepvriesspinazie, spekjes, vier plakjes bladerdeeg, een pistoletje en een beetje courgettesoep.

Conclusie
Het is zeker te doen, eten van €5 per dag. Maar met eten is ook alles gezegd. Wijntje bij het eten, forget it. Ook de snoep, koek, en chips vakken zijn strategisch ontweken deze week. Je moet echt rekening houden met wat je eet. Ik ben dol op bijvoorbeeld Parmezaanse kaas of gerookte zalm, maar dat heb ik deze week niet gekocht omdat ze niet binnen het budget passen. Ook onderweg even snel een koffie halen zit er niet in. Ik denk dat ik dus toch ongemerkt wel meer uitgeef dan €5 per dag, ik ga er beter op letten.

Het had natuurlijk ook wel goedkoper gekund. De 'luxe' broodjes van AH hadden niet gehoeven en als ik wat vaker een soepje had gegeten was er vast meer overgebleven voor andere dingen. Het is maar net waar je op wilt besparen en hoe ver je hierin wilt gaan.

TERUG NAAR --> www.recruitastudent.nl

bron: studenten.net

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen