donderdag 15 maart 2012

Werven van de generatie Y – vijf aandachtspunten

Wie de talenten wil binnenhalen die nu van de HBO’s en universiteiten afkomen, zal hele andere wegen moeten bewandelen dan men vroeger gewend was te doen. Want deze nieuwe generatie werknemers (Generatie Y, millennials, Net Generation, of hoe je ze ook wilt noemen) is onafhankelijker, heeft een andere kijk op werk en communiceert anders.
Marieke van Heek is docent op het seminar "Y-recruiter in 1 dag" (5 april 2012 gehouden door de Academie voor Arbeidscommunicatie). Zij geeft vijf aandachtspunten waar je op moet letten bij het werven van deze jonge professionals:
1) Geen selectie maar talentontwikkeling – Vaak ligt nu nog de focus op het invullen van de vacature alleen. Maar kijk ook wie er in potentie interessant kan zijn voor je bedrijf, voor nu of in de toekomst. Onderhoud daar voortdurend contact mee. Bijvoorbeeld door het organiseren van inhousedagen, workshops, gastcolleges bij jouw bedrijf. Maar ook via social media. Want als je alleen maar selecteert, wijs je een hele groep af die daarmee afhaakt voor het leven.
2) Breng je merk tot leven – Het jong talent valt niet per definitie voor een groot, bekend merk met een award op zak. Maar juist voor een merk dat een duidelijk verhaal heeft (visie, missie, doelstelling). Een organisatie die weet waar ze voor staat en wat haar bijdrage is in de maatschappij. Vertel geen algemene marketingverhaal, maar laat echt zien hoe jouw bedrijf het verschil maakt, met concrete voorbeelden.
3) Neem je organisatie onder de loep – Jong talent kijkt anders naar werk. Het zijn feedbackjunks, ze willen gestuurd worden op output en houden van verantwoordelijkheid in hun werk. Wil je dit talent binnenhalen en binnenhouden, dan is het goed om ze hierin enigszins tegemoet te komen. Want deze generatie verwacht niet anders dan dat zo geregeld is. Hoe zit het in jouw bedrijf op dit vlak?
4) Hou je organisatie lerend – Er wordt wel gezegd dat de nieuwe talenten jobhoppers zijn, maar dat is niet per se zo. Het is meer dat ze voortdurend op zoek zijn naar uitdagingen en nieuwe projecten.  Door je organisatie lerend te houden en niet vast te houden aan functieprofielen, kun je ervoor zorgen dat jong talent veel beter kan excelleren in jouw organisatie. Vertel ze in het gesprek wel concreet hoe ze zich bij jou kunnen ontwikkelen. Anders haken ze alsnog af.
5) Focus op beleving – Authenticiteit, transparantie en betrokkenheid kenmerken de nieuwe generatie. Het jonge talent wil jouw organisatie beleven, in al zijn openheid en in alle disciplines. Zet daarom de deuren permanent open. In de nieuwe wereld van recruitment gaat het er niet om dat kandidaten reageren op een job, maar dat ze met je in gesprek willen. Ga het gesprek aan en kijk wat je elkaar te bieden hebt.
Bron: monsterboard

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen